
Muutama viikko sitten sain isältäni mielenkiintoisen pyynnön: voisinko virkata hänen serkulleen pipon 50v-lahjaksi. Juhlien teemana on 90-luku ja sen innoittamana pipoon piti saada Torspon logo. Otin haasteen vastaan. Olen kerran aikaisemmin alkanut virkkaamaan pipoa, mutta silloin se jäi kesken. Tällä kertaa tuli valmista, eikä pipon virkkaaminen ollutkaan vaikeaa.

Käytin Novitan sivuilta löytyvää ilmaista ohjetta, jonka on suunnitellut Lea Petäjä (linkki ohjeeseen). Jotta saisin varmasti oikean kokoisen pipon, päätin käyttää samaa lankaa kuin ohjeessa oli käytetty, eli Novitan Isoveli-lankaa. Ohjeessa kerrotaan tiheydeksi "13 ks = 10 cm". Virkattuani muutaman testitilkun huomasin, että käsialani todellakin on tiukkaa. Oli pakko valita kaksi milliä suosituskoukkukokoa suurempi, eli 7 mm koukku, jotta pääsin samaan tiheyteen. Silti jouduin varsinkin alussa keskittymään siihen etten tee liian kireää jälkeä.
Logon toteutuksessa pääsin improvisoimaan ja siitä tuli juuri sellainen kuin kuvittelin. Tämä päässä kelpaa varmasti kulkea sitten, kun ilmat taas viilenevät. Paksusta villalangasta virkattu pipo lämmittää syksyllä, mutta talven viimalta se ei suojaa.

Kun menin parvekkeelle kuvaamaan valmista työtä, joku tuli tarkkailemaan minua. En tiedä kenen kissa uskalsi tulla meidän pihalle, jota vartioivat meidän kaksi söpöä ja pientä hurjaa ja vaarallista kissaa.


